DR skriver i dag på deres hjemmeside, at meget tyder på, at "det er slut med skolebøgerne om fem år."
Det er selvfølgelig en smule overdrevet, skarpt journalistisk vinklet, som man siger, og uanset hvad noget af en fremskrivelse af en tendens. Den er dog ikke desto mindre ret klar, tendensen: mere end 3/4 af alle lærere erklærer, at de anser elektroniske hjælpemidler som de "vigtigste" i undervisningssammenhæng.
Cathrine Hasse, der er professor ved Aarhus Universitet ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, spår:
Set i det lys og i forhold til de store investeringer der har været i ny teknologi i folkeskolen i de her år, så er det nok ikke noget helt forkert gæt, at der i løbet af en fem års tid ikke er mange bøger tilbage i folkeskolen.
Og de store investeringer, der er tale om, andrager 1 mia. kr. over to år. Pengene er blevet brugt til smart boards, tablets, computere m.v.
Der skal dog gerne være nogen begejstrede lærere i den anden ende, der er rede til at tage imod alle de nye sager. Og inddrage dem i undervisningen. Det er selvfølgelig ikke altid tilfældet. Så mon ikke papirbogen overlever mere end fem års tid. Måske når den helt op på syv-otte-ni år.