
Klørkonge.dk eksperimenterer med litterære udgivelser. Vi har været i aktion siden 2006.
Vores primære aktivitet består p.t. i at lave lydhistorier, som lægges gratis på nettet. Det kan vi gøre, fordi de er sponserede, altså betalt på forhånd. Det er en interessant måde at forsøge at omgå det gængse udgivelsesvæsen på.
Pengene til at eksperimentere for kommer fra de infotainment-film, som vi ynder at lave, og som museerne heldigvis godt kan lide. Klørkonge har samarbejdet med Danmarks Teniske Museum, Teatermuseet i Hofteatret, Danmarks Mediemuseum og Museet for Søfart. Foruden Røde Kors. Og aktuelt er der gang i undervisningsvideoer. Vi trækker en lille løn ud af de budgetter til os selv og lader resten stå og simre i Klørkonge.dk.
Men i længden skal der da gerne nogle flere regelrette sponsorater på banen.
SPONSORATER ..?
Hvad er det for nogle sponsorater? Først er det vigtigt at sige, at der er tale om bilaterale aftaler. Vi vil gerne drive en sund forretning. Man skal altså ikke 'støtte' Klørkonge.dk, fordi man synes det er et 'sødt initiativ', man skal derimod indgå et samarbejde med forlaget, fordi man mener, man selv kan få noget ud af det. Og det er ideologisk set godt, fordi det trækker litteraturen - denne del af litteraturen - væk fra det ynkelige. Hvilket litteraturen godt kan trænge til. Klagesange bliver der skrevet nok af.
Et tættere samarbejde mellem forfatterne og finanserne hilser vi med andre ord velkommen.
(For en sikkerheds skyld understreges det lige her: Den type samarbejde er ikke svaret for al litteratur og alle forfattere endsige al kunst, men den kan være det for en del, og en voksende del.)
MERE END 250.000 DOWNLOADS
Vi har gode downloadtal at gøre godt med: Klørkonges historier er blevet downloadet i 100.000-vis.
Selv om bogen - som medium - efter alt at dømme går en hård tid i møde, kan fremtiden sagtens tegne sig lys for fortællingen. Det kræver blot, at man har mod på at prøve kræfter med de nye medier.
Hvorfor satser Klørkonge.dk på lydfortællingen? Det skyldes, at alle smartphones og alle de vigtige platforme (tablets, computere), du kan komme i tanke om, ikke bare kan håndtere det format, men nærmest er bygget til det. Desuden spiller det ind, at formatet til overflod har bevist sin levedygtighed, og at det ikke synes at gå af mode og/eller blive teknisk forældet foreløbig.
En artikel om "iPodkulturen" - som blev bragt i fagbladet Forfatteren - redegør for visionerne bag Klørkonge.dk.
Artiklen handler i bund og grund om, at vores trang til at isolere os i det offentlige rum, fx når vi rejser og blot pendler, griber om sig. Det er så det, der bliver til den såkaldte iPodkultur. For forfatterne åbner det op for nye muligheder. De skal såmænd blot lære at levere noget content til de nye gadgets og devices.
Men det sker selvfølgelig ikke med forlagenes billigelse. Altså må forfatterne selv tage initiativ.
MÅLGRUPPE
Vores målgruppe er primært børn og unge, men vi laver ikke just vores ting efter en pædagogisk lineal. Der er et solidt kvantum voksenhumor i vores ting. Situationer, hvor familier aflytter fortællingerne sammen - for eksempel på bilturen - er et scenarium, vi godt kan lide at se for os, for så ved vi, at vi har placeret os, hvor vi gerne vil placere os.
Politiken har faktisk engang anmeldt vores podcasts med ordene: "Perfekt for børneforældre og barnlige sjæle." Og sådan skal det være.
Der er også et andet aspekt i det, et dybere aspekt, om man vil: Ved at udbrede litteratur på mp3 får man en glimrende mulighed for at nå en række læsesvage børn og unge, der ellers i dag kun sjældent stifter bekendtskab med fortællingens private, rolige og billeddannende rum.
Ja, den indtalte og dramatiserede fortælling kan såmænd være mere velegnet til dette formål end bogen, fordi lydhistorier ofte indtages med indbyggede høreværn.
FINANSIERING
Klørkonge.dks historier er som nævnt gratis at downloade, fordi historierne er betalt på forhånd af sponsorer (som det måske er mere rimeligt at kalde annoncører).
Den primære annoncering foregår på selve lydfilen, nemlig i begyndelsen af historien og i slutningen af den. Det hedder her, at historien "er produceret af Klørkonge.dk i samarbejde med [firmaet / organisationen X]". Sponsors logo vil desuden optræde på den grafik, der følger med lydfilen, og som er synlig på (fx) iPhonens skærm.
Der vil ikke forekomme bannerreklamer på Klørkonge.dk. Det æstetiske rod, der måtte være på hjemmesiden, vil vi helst selv stå for!
Klørkonge.dks historier må kopieres i det uendelige af hvem som helst. Historierne er jo betalt af annoncørerne - der på deres side kun har interessere i at se deres navn spredt. Også på dette punkt adskiller Klørkonge.dk sig fra de etablerede forlag, der er tilbageholdende med at bruge mp3-formatet og lignende teknologier af frygt for kopispøgelset. Klørkonge.dk bestræber sig i stedet på at sidde om lejrbålet sammen med kopispøgelset og fortælle røverhistorier. Mens vi deler en hyldeblomstvand og ind imellem snakker om, hvorfor de andre mon er så bange.
PRISER
Eftersom der er tale om et projekt, der er det første af sin art, er prislejet relativt lavt. Vi producerer originale historier på ca. 10 minutters længde for ca. 15.000 kr. - inkl. research, manus, studietid, efterredigering, evt. skuespiller(e), vi sørger også for online tilgængelighed på talrige platforme m.v. Princippet er i udgangspunktet, at man lejer en historie for et år eller to. Men måske kan man gøre det på en anden måde? Feltet er nyt og pivåbent. Enhver er velkommen til at komme med sit bud.
Den danske forlagsverden har meget at lære af musikindustrien. Det er på tide, at litteraturen kommer op på beatet (pun intended). Konkret: At den gode fortælling går ud og erobrer de nye medier. Og hvorfor ikke gøre det på nye måder?