
Her blogges om løst og fast. Når det er løst, er der tale om den velkendte blog-pludren: Klørkonge-nyt og småting. Når det er fast, er det straks mere hardcore, for så handler det om litteraturen i den digitale tidsalder, ophavsret, crowdfunding, e-bøger m.v.
Jeg har lavet nogle stykker af dem, disse myldreplakater. Et detaljeret piratskib for Søfartsmuseet (se herunder), og såmænd også kort over København og Amager, der gjorde reklame for nogle af mine bøger. Dertil kommer det under coronanedlukningen udviklede plakatprojekt: '128 idiomer i det danske sprog'.
Men Fanøplakaten er noget andet. Det er nemlig et kommercielt forsøg, det vil sige: Jeg tester, om jeg faktisk kan sælge plakater af denne type. Kan de lokale lide dem? Kan turisterne?
Hvorfor lige Fanø? – Fordi det er en dejlig ø!
Jeg er allerede i gang med no. 2: Bornholm.
(Der jo også er en dejlig ø ...)
Det tager ca. to måneder at lave en plakat med så mange detaljer.
Jeg laver dem på min nyerhvervede iPad Pro – og det er ret hyggeligt. Jeg betragter faktisk det minutiøse plakattegneri som 'mit strikketøj': Når der lige er lidt tid i overskud, når jeg lige sidder i sofaen og hører lydbog eller radio, når kartoflerne lige er sat over, så ...
Formatet er A2, 42 x 59,4 cm.
Salgsstederne er lokale. I første omgang er der nogle stykker på Fanø, gårdbutikker, souvenirshops, isbutikker o.l.
FANØ BOGHANDEL har altid en go' stak på lager – som de også sender pr. postordre. Altså: Bare bestil hos dem.
Den koster 148,-
Senere på året lancerer jeg måske – afhængig af succesen – en selvstændig onlineshop udelukkende med plakater. Aarhusianske Lasertryk har en print-on-demand mulighed, der relativt hurtigt kan gøre en forretning rentabel. (I det mindste kan forhindre, at man taber alt for mange penge!)
Jeg kan godt lide at tegne dem: myldreplakaterne. Det er fx godt at høre podcasts og musik, når man laver dem. Og det er især godt at høre lydbøger. Jeg hørte bl.a. "Hvem ringer klokkerne for" af Ernest Hemingway – ikke at det har noget med nogen piratskibe at gøre, faktisk er emnet i Hemingsways roman noget så alvorligt som den spanske borgerkrig i 1930'erne, men at tegne og samtidig koncentrere sig om lytning gi'r go' mening.
Jep, det tager en del timer at lave sådan en plakat – hvor mange har jeg ikke helt styr på, må jeg indrømme.
Havde æren af at tegne til minibogen "Håndbog for sørøvere", der udleveres til børnefødselsdags-selskaber.
Bogen er en sjov blanding af opgaver for poder og oplysninger om pirateri. Infotainment som vi kan lide det!
Tak til M/S Museet for Søfart for godt samarbejde.
Klørkonge deltager i Lærfest22 – det går ned i Bella Centret 16.-17. marts (hver dag kl 9-16).
Det skal blive spas at lancere Videnskanylen for en større forsamling – jo ikke mindst potentielle faglærere, vi vil nemlig så gerne udvide konceptet og lave nogle flere videoer.
Vi mener, at konceptet egner sig til ALLE fag!
Er det at tage munden for fuld? Test os ...
Her er det postkort gengivet, forside og bagside, som omdeles flittigt på undervisningsmessen.
Samt et udsnit af standplanen – find os på 4V.
I anledning af den forestående Lærfest'22, der går ned i Bella Centret i Ørestaden midt i marts cirka, og hvor Klørkonge er til stede i egenskab af undervisningsprojektet Videnskanylen, har jeg lige bikset en brochure sammen, 28 sider. Med diverse eksempler på illustrationer, som jeg har begået inden for de sidste ca. 7-8 år. Den skal der så deles flittigt ud af, når jeg ind imellem holder pause og kan få anledning til at frekventere div. tilstedeværende forlag og andre relevante organisationer og mennesker.
Den egentlige årsag til, at jeg er på Lærfest er for at sælge Videnskanylen til interesserede, men man kan jo også samtidig pushe sin almene illustratorvirksomhed.
Der kommer deciderede Videnskanyle-postkort fra tryk midt i marts.
Vi er at finde på stand 4V i iværksætter- og NGO-området.
Lidt indtryk fra Bogforum '21.
Det var midt i november, lige før 4. coronabølge (eller hvad vi nåede op på) ramte landet. Mange forfattere blev jo smittet, hørte vi siden, til div. Bogforum-arrangementer. Nede i vores hjørne gik vi heldigvis fri.
Salget var mådeligt. Men det var som sædvanlig ret sjovt.
Holdt desuden et par oplæg om crowdfunding på NewPubs scene.
Se så – i forbindelse med Bogforum, 5.-7. november, lanceres denne (år)bog.
Jeg, Boris Boll-Johansen, har bidraget med en artikel om crowdfunding. 24 andre forfattere giver gode råd om grafik og tryk og redigering og og ..
Der er tale om et forsøg på at tune og professionalisere mikroforlags- og selvudgivelsesmarkedet. Som stadig vokser. Newpub-organisationen indtager den største stand på Bogforum i år. Området hedder D-001. Find da gerne Klørkonges stand, nu du alligevel er der!
Klørkonge har i år investeret i den (nye) standtype, der hedder 'stor visuel'. Det giver mulighed for at hænge en mægtig stor version af idiom-plakaten op. Mon ikke det vækker opmærksomhed? Og kan tiltrække en og anden. Vi håber!
Skriv- og udgiv-scenen ligger lige ved siden af / overfor. Det er ikke så dumt, for der optræder jeg, Boris Boll-Johansen, fredag d. 5. kl 1730 og søndag d. 7. kl 14. Temaet er crowdfunding.
Så er det lige sendt til tryk!
Nemlig A5-postkortet, der adskiller sig fra plakaten (udover størrelsen!) ved at have en bagside. Hvorfor idiomerne på postkortet kan blive forklaret nok så nydeligt dér. På plakaten står de i marginen.
Ja, teksten er lille, 6 pkt, men det sku' lige gå. Har selvfølgelig testet.
Det er pålidelige LaserTryk i Aarhus, der leverer varen. De bestilte 1000 stk. ligger klar i pakkekiosken i slutningen af indeværende uge.
Elsker at sende ting til tryk! (Og at modtage dem fra tryk ...)
Postkortet kommer til salg på BogForum (5.-7. nov.) + det fungerer som reward i forbindelse med crowdfundingkampagnen, der skydes i gang om få dage. Nærmest lige om lidt.
Så kom den – idiomplakaten. Trykt i 500 ex. på 240 g. silk. Det er en tyk sag i forhold til det, jeg er vant til (o. 160 g.), men det virker fint og fornemt. Problem: den er lidt sværere at folde ved forsendelser i A4 kuvert. Det kan nok ske, at jeg bliver nødt til at sende den i rør. Det vil sige i pakkerør, da PostNord o.a. ikke længere er glade for plakatrør (de roterer og drejer på transportbåndene og er derfor sværere at scanne). (Sværere at folde: Det kan man selvfølgelig godt, men den knækker en del pga. det tykke papir. Det går ud over farverne.)
128 idiomer, nåede jeg op på. De forskellige idiomer står ude i marginen, så man kan spore sig frem til dem på den måde.
Vil tro, at plakaten kan give anledning til mange gættekonkurrencer. Så kan man jo dække kanten til, mens legen står på. (Billede 2, hvor man ser marginen og således teksten, er fra den papirkopi, jeg fik printet ud, inden filen blev sendt til tryk.)
Plakaten er sikkert også velegnet til undervisning.
Den skal dog i første omgang bruges som reward i forbindelse med en crowdfundingkampagne, som jeg kæmper med at sætte i søen. Der er mange tråde, der skal samles først. Og tiden er ikke rigtig til det p.t. Men før eller siden ...!