Jeg smed videoen Det delte land, kapitel 1 op på Facebook, nærmere bestemt i gruppen Historiedidaktisk netværk. Det er et samlingssted for - basically - historielærere. Jeg ville jo gerne høre, hvad de sagde til den. Der var mange positive reaktioner, og nok så vigtigt: Et par lærere lovede at lokke deres elever til at se filmen - og efterfølgende anmelde den.
Og det blev ikke bare ved snakken. Tak til lærer Eva Ganer og 9.Y.
Nettet, når det er bedst!
Her er et udpluk af anmeldelserne.
Jeg synes at det er rigtig godt, at begge parter bliver beskrevet neutralt.
- Chloë
Emnet var forklaret simpelt og med de vigtigste pointer. Desuden var der gode illustrationer bl.a. af jerntæppet, så man fik et bedre overblik over det delte Europa.
- Hannah
Selvom jeg godt vidste alle tingene, var der alligevel rigtig mange ting som lige faldt ekstra på plads, og man fik et bedre overblik over specielt de to landes historiske stridigheder og optakten til den kolde krig.
- Gustav
Der var generelt ros over hele linien - nogle forholdt sig dog kritisk til filmens fortællemæssige struktur.
Jeg fandt videoen lærerig, men en smule forvirrende bygget op. Hvis man så den flere gange, kunne den bruges som en note til historie. Gerne mere struktureret.
- Liv
Og så var der kritik af indklippet med 'børnelokkeren', som jeg sidestiller med - for sjov, selvklart - dem, der prøver at lokke en til at tro på en bestemt historisk sandhed. Mange fandt dette metaspor malplaceret.
(Jeg synes) klippet med hele kidnap-scenen var en sjov ide, da den jo understreger en god pointe med, at man skal være kritisk over for sine kilder, men den skulle hellere være placeret et andet sted i filmen, for det virkede lidt ukoordineret.
- Johanna